Sunday, December 7, 2014

DYING OF THE LIGHT

Pogledao sam DYING OF THE LIGHT Paula Schradera, film koji je prvobitno želeo da režira Nicolas Winding Refn pa ga je na kraju ipak realizovao scenarista. Pred izlazak filma, Schrader, Refn i Nicolas Cage napravili su skandal zato što je Lionsgate uzeo i premontirao film tako da se može reći da je ovo još jedan u nizu Schraderovih filmova koji se pojavljuju “iskasapljeni” i u svetlu skandala. U slučaju DYING OF THE LIGHT doduše nije došlo do presnimavanja filma ispočetka kao kada je Renny preuzeo EXORCISTa, ali je stvorena atmosfera kao da ono što gledamo nije Scharderova vizija.

I dobro, ako sklonimo na stranu to da DYING OF THE LIGHT nije Schraderova vizija, da li ovaj film deluje kao nešto gde smo uskraćeni za nešto autorski autentično? Hm, pa nažalost ne. Naprosto, sam materijal, po načinu kadriranja i glume ne deluje dovoljno inspirativno da bi ga nekakvo premontiravanje moglo lako kastrirati. Naprosto, ono što je je Schrader snimio deluje površno, glumački krajnje diskutabilno, i to ne samo zbog Cagea već i zbog vrlo čudno izbečenog Yelchina.

Da li je u okvirima toga Schrader želeo da film više bude meditacija o likovima, a Lionsgate više tražio konfekcijski triler, ostaje pitanje na koje nemamo odgovor. Ali, sa ovakvim materijalom i glumcima plašim se ne bi bila bitno bolja meditacija o karakterima nego što je konfekcijski triler kakav sada imamo. Naravno, ukoliko je uopšte ova pretpostavka o žanrovskom raskoraku između producenata i autora uopšte tačno.

Na kraju cele priče, oblikovanjem DYING OF THE LIGHT u rutinski flah triler Lionsgate neće mnogo uštedeti niti se spasiti gubitaka. Otud je možda i bolje bilo pustiti Schraderovu verziju, pa imati promašaj sa autorskom vizijom legendarnog veterana.

A s druge strane, možda je ovo premontravanje svojevrsna eutanazija filma, i pokušaj da se Schrader spase bruke, da producenti preuzmu krivicu za njegov promašaj, kao što je recimo na kraju bio slučaj sa njegovim EXORCISTom naspram Rennyjevog. 

Isto tako, zanimljivo je pitanje šta je Refn video u ovom materijalu osim prezimena slavnog pisca na naslovnoj strani scenarija. Ipak šta god da je video, na vreme je shvatio da to nije dovoljno za njega.

* 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment