Wednesday, November 14, 2012

THE LEATHERHEADS

Reprizirao sam THE LEATHERHEADS George Clooneya i na drugo gledanje mi se taj film neuporedivo više dopao. Prvi put sam ga sagledavao gotovo isključivo iz vizure pokušaja da se rekonstruiše tradicionalni screwball film i u tom pogledu mi je zaličio na Clooneyev pokušaj da uradi ono što su Braća Coen, dosta bolje, radila sa njim.

Međutim, na drugo gledanje, zaigralo mi je više faktora u ovom filmu i čini mi se da je THE LEATHERHEADS priča koja pokušava da preplete odnos prema filmu sa odnosom prema epohi, odnosno da tematizuje epohu kroz stilski pristup sagledavanja tog vremena u holivudskom filmu. Naravno, treba dodati da vreme u kome se priča dešava nije baš tačno vezano za period kada su takvi filmovi snimani, odnosno priča se dešava nešto ranije od formulisanja screwball filma. I ton-filma kao takvog.

Na drugo gledanje mi je međutim mnogo više prijao Clooneyev koncept u kome on ne demistifikuje epohu do kraja ali je kroz niz detalja "načinje". Uprkos tome što je prilazuje na način kako je bila prikazivana onda kada je to bila "sadašnjost", a naročito ako imamo u vidu Code i sve ostale stvari, Clooney na odgovarajući način uvode i detalje koji pokazuju neko od "naknadnog znanja". Međutim, on to radi sa merom i THE LEATHERHEADS se nikada ne pretvori u neuverljivo popovanje o nekom vremenu u kome junaci maltene savršeno sagledavaju budućnost.

Clooney igra glavnu ulogu ali prepušta dosta prostora kako svojoj partnerki Renee Zellweger tako i Johnu Krasinskom koji igra trećeg čoveka u njihovom ljubavnom trouglu ali dobija mogućnost da pored svojih komičarskih detalja, iznese i izvesnu ranjivost.

Taj spoj stilema iz epohe sa temom iz epohe, svakako da povezuje THE LEATHERHEAD sa MONTEVIDEOM, a sigurno je da mi je komparacija sa srpskim filmom donekle i osvežila vizuru u odnosu na Clooneyev rad jer ga u vreme premijere 2008. godine naravno nije bilo.

Uprkos tome što se MONTEVIDEO više bavi sportom, utakmicama i ima znatno više likova, neke kontradikcije vezane za epohu su uzorno rešene baš kod Clooneya, naročito kad je vezano za način na koji će epoha iz današnje vizure biti "nagrizana" a da se održi atmosfera ondašnjih filmova i ondašnjeg odnosa prema stvarima.

THE LEATHERHEADS je flm koji sam potcenio u vreme izlaska, a sada deluje kao jedna od zapravo najkompleksnijih i najbolje sprovedenih rediteljskih zadataka u Clooneyevoj karijeri.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment