Thursday, August 2, 2012

THE SALUTE OF THE JUGGER

Reprizirao sam THE SALUTE OF THE JUGGER jedini rediteljski igrenjak David Webb Peoplesa, jedne od najenigmatičnijih figura među holivudskim scenaristima. Peoples ne samo da izbegava publicitet već je imao i jednu vrlo paradoksalnu karijeru. Sa jedne strane potpisao je kultne filmove sa izvanrednim scenarijima kao što su BLADE RUNNER, UNFORGIVEN i TWELVE MONKEYS a sa druge čitav niz dosta čudnih B-promašaja kao što su LEVIATHAN, FATAL SKY pa u krajnjoj liniji i SALUTE.

THE SALUTE OF THE JUGGER međutim uopšte nije tako nezanimljiv film kako je oklevetan. Zbilja, JUGGER nije film u kome scenario igra naročito značajnu ulogu a pošto ga je Peoples sam režirao pretpostavljam da je integritet scenarija ipak očuvan u znatnoj meri. SALTUE bi se slobodno mogao ubrojati u Ozploitation, sniman je u Australiji, u pustinjama koje nas podsećaju na MAD MAX i smešten je u enigmatične postapokaliptične okolnosti u kojima se kao najpopularniji sport nametnuo jugging, neka vrsa ragbija u kome je cilj da se pseća lobanja nabije na štap.

Peoples snima film sa minimumom dijaloga a backstory o razlozima apokalipse u kojoj žive junaci je dat krajnje svedeno. Mnogo više se insistira na fizičkom prisustvu junaka, istrošenosti njihovih tela, brutalnom sportu kojim se bave i užasu u kome žive. U tom pogledu, SALUTE je prevashodno izložen kroz putovanja junaka i jugging, i uprkos tome što postapokaliptični milje i sport prepun nasilja i sakaćenja sugerišu exploitation dinamiku, ovaj film ipak ima neku nesumnjivui arty dimenziju. Otud poređenja sa Altmanovim filmom QUINTET nisu sasvim bez osnova, iako je SALUTE potpuno visceralan a QUINTET insistira na mutnoj cerebralnosti.

Peoples jke okupio odličnu glumačku ekipu, tim predvodi Rutger Hauer u svojim poslednjim theatrical danima, tu je Joan Chen koja će ubrzo potom sa Rutgerom overiti i odlični Teagueov WEDLOCK, zatim Delroy Lindo i Vincent D'Onofrio. Ovaj spoj B-zvezda i karakternih glumaca je zanimljivo koncipiran, premda je ovo film u kome se sve rešilo u underplayu.

Direktor fotografije je David Eggby, jedna od ikona Ozploitationa, čovek koji je Milleru snimao prvi MAD MAX i njegov doprinos je izuzetno prisutan - ne samo da izuzetno energično beleži borbe među junacima već i svim lokacijama daje izuzetno živopisnu atmosferu.

SALUTE je mnogo respektabilniji film nego što je većina kritika tvrdila iako je i u svoje vreme imao ponegde podršku. Sasvim siguno da ovaj film nije na nivou Peoplesovih klasika, ali je svakako reč o naslovu koji je uspeo da se izdvoji kao eksces u domenu B-produkcije.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment