Monday, May 30, 2011

HAMBURG-ALTONA

Pogledao sam omnibus HAMBURG-ALTONA Dragutina Krencera, Mladena Mitrovića i Vedrana Mihletića. Kad sam ga gledao prvi put, kao dete - na nekom od festivala, ostavio mi je bolji utisak nego sada. U to vreme, pa i danas, razlikovao se od studentskih omnibusa po tome što nije prenaglašeno odskakao od onoga čime se inače bavio jugoslovenski film. Koliko je, naravno, s jedne strane značajno da studentski omnibusi budu energični i automatski osveže kinematografiju, mnogi od njih ostanu na nivou sakupljenih studentskih vežbi koje u predstojećem periodu neće u znatnoj meri uticati na tokove u kinematografiji.

Neki među njima poput KAKO JE PROPAO ROKENROL imali su uticaj na popularnu kulturu u celini, u određenom smislu je ta estetika produžena kroz MI NISMO ANĐELI ili MUNJE, ali i u tom konkretnom slučaju produžetak su doneli savremenici ili sledbenici a ne sami reditelji omnibusa. U krajnjoj liniji, čak i PAKET ARANŽMAN, redak slučaj omnibusa čiji su reditelji ostvarili karijeru, uopšte nije reprezentovao aduta po kojima će njihovi reditelji kasnije postati poznati.

U tom smislu, HAMBURG-ALTONA spada među one omnibuse čiji autori nisu ništa postigli a u samom filmu su spojili ponešto novo sa već izgrađenim stilemama jugoslovenskog filma. Otud je recimo središnja priča MENSO jasna aproprijacija sidranovskog Kusturice a završna BOGART koketira sa pajkićevskim persiflažama novotalasovskog čitanja klasičnog Holivuda.

Sa ovakvim filmovima, međutim, Krencer, Mitrović i Mihletić delovali su kao zapravo izuzetno spremni za ulazak u naš film pošto su im radovi odavali utisak da znaju gde žive i u kojim okolnostima rade.

Ključni istorijski značaj, međutim, HAMBURG-ALTONA ima u tome što se u trećoj priči vide grudi Vesne Trivalić i to iz perioda kada još nije bila komičarka.

Činjenica da ovaj film ne donosi radove reprezentativnih autora i da je reč o relativno pitomom ostvarenju iz jedne inače manje uzbudljive faze u našoj kinematografiji, čini da ovo bude naslov isključivo za kompletiste.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment