Wednesday, May 5, 2010

A DANDY IN ASPIC

Pogledao sam jedan izvanredan i potpuno zaboravljen klasik špijunskog filma koga samo mali deo kritike uopšte smatra relevantnim a to je A DANDY IN ASPIC Anthony Manna, koji je po vlastitom romanu napisao Derek Marlowe. Mann je umro za vreme snimanja ovog filma tako da je film do kraja snimao Laurence Harvey, međutim ne oseća se ta nekonzistenost u rediteljskom postupku. Štaviše, ovaj film iz 1968. godine ima neverovatno moderan i atraktivan rediteljski postupak a u vizuelnom smislu, nikada se ne bi reklo da je Mann najbitniji zbog svojih vesterna sa Jimmy Stewartom. Mann je doduše važan i zbog svoje noir faze a ključni adut njegove rediteljske poetike jeste vezan za unošenje uticaja noira u vestern i rekontekstualizacije Divljeg Zapada u jednom mračnom i pretećem pravcu. Manna je doduše posthumno rehabilitovao Martin Scorsese kao zaboravljenog klasika i neprekidno je insistirao na njegovom značaju.

A DANDY IN ASPIC je špijunski film smešten u London i Zapadni Berlin koji prikazuje ove lokacije kao atmosferične, prepune pretećih obeležja i vešto se poigrava sa nekim od tipičnih prizora koje smo očekivali od ovih mesta.

Naročit akcenat stavljen je na upotrebu vizuelnih sredstava za prikazivanje psihološđke transformacije glavnog junaka, od objektiva do kadriranja i pokreta kamere, i to je urađeno na bezmalo avangardan način, naročito ako imamo u vidu da u tom periodu slične eksperimente unutar žanr trilera rade autori poput Antonionija. U svom poslednjem filmu, iskusni holivudski profesionalac deluje svežije i vitalnije od mnogih mlađih konkurenata.

Posebnu dimenziju svemu daje scenario Derek Marlowea koji je prepun crnog humora i ciničnih dijaloga i zapravo vrlo je jasan, iako mu je deo kritike spočitavao da je konfuzan. Ipak, pre će biti da su razlozi za tu dosta paušalnu diskvalifikaciju koja je uostalom netačna proistekli iz toga što ovaj naslov nije ni analiziran sa punom pažnjom.

Laurence Harvey je enigmatičan u glavnoj ulozi ali realno nedostaje mu harizme da bi bio pravi leading man, iako ta ambivalentnost gledalaca prema glavnom glumcu potpuno u skladu sa osobinama junaka koga igra otac Tony Scottove muze Domino. Ostatak ekipe u kojoj su i Tom Courtenay i Mia Farrow je odličan a Mia svemu daje poseban arty šmek tada vrlo aktuelnog trenda kooky junakinja koje je apsolvirala Goldie Hawn.

A DANDY IN ASPIC je hidden gem i na ovaj naslov svakako treba obratiti pažnju, čak možda i početi istraživanje Manna od njega jer upravo ovde ima najviše kopči sa savremenim filmskim izrazom.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment