Tuesday, March 9, 2010

SILOM OTAC

Pogledao sam SILOM OTAC Soje Jovanović, adaptaciju Nušića koja je urađena po istom principu koji je koristila i kada je radila DILIŽANSU SNOVA po Steriji. Mihiz je u ovoj adaptaciji kombinovao komade OBIČAN ČOVEK, SUMNJIVO LICE i PUT OKO SVETA, koristeći i izvesne Nušićeve autobiografske elemente, i naravio je jednu celinu koja je na nivou koncepta izuzetno lucidna, reklo bi se čak proistekla iz spojeva Universalovih monster likova koji su najavili dekadenciju serijala u svoje vreme.

Ova ideja je delimično ispraćena jednim montažnim rešenjem koje je svojstveno tzv. Serbian Cuttingu, ali i američkom exploitation filmu a to je da su neke retrospekcije ili maštanja junaka date kroz korišćenje već postojećeg footagea kao ready madea, u konkretnom slučaju Sojinih filmova SUMNJIVO LICE i PUT OKO SVETA. Iste godine, Kokan Rakonjac je umetnički opravdano i mnogo veštije uradio to isto u filmu ZAZIDANI svojevrsnom nastavku filma PRE ISTINE.

Nažalost, sam scenario i nova priča koju nude Soja i Mihiz sa starim likovima ne stoje, imaju ozbiljne strukturalne probleme, uprkos dosta jednostavnoj vodviljskoj postavci i DILIŽANSA SNOVA danas ostaje mnogo potentniji materijal za analizu. Samim tim i iskorišćene situacije iz starih filmova, iako su funkcionalne u kontekstu i ne "kupuju" mnpogo minutaže Soji, ostavljaju utisak da je ovo eksploatacija pre nego umetnički postupak, ali za to je pre svega kriva slabost drugih elemenata.

* 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment