Sunday, June 21, 2009

OORLOGSWINTER

Pogledao sam OORLOGSWINTER Martina Koolhovena, holandski WW2 film koji se dobro uklapa u ceo trend novih filmova o Drugopm svetskom ratu koji nastaju kako u Evropi tako i u Americi. Ono što je vrlo interesantno kroz celu istoriju filma u Holandiji jeste traumatizovanost Holanđana Drugim svetskim ratom. Njih su snažno traumatizovali ne samo nemački zločini, pitanja pokreta otpora i Holokausta već i odnos samih Holanđana prema okupatorima.

Sasvim jasna istorijska distanca prema vremenu okupacije omogućila je Holanđanima da se prema okupaciji ponašaju relaksiranje, nema potrebe za nekom tipičnom demonmizacijom Nemaca koja je u suštini posle prvih nekoliko decenija WW2 filmova i dovela do toga da su nacisti maltene prepoznatljiviji kao negativci iz filmova nego kao osobe koje su zaista postojale. Novi evropski trend takvih filmova upravo pokušava da malo više prikaže tu sivu liniju, međutim to mnogo više radi u domenu prikazivanja kolaboracionista nego samih Nemaca. Očigledno je da u Zapadnoj Evropi ipak ne postoje dileme o tome da su Nemci bili negativci u Drugom svetskom ratu i čini se da novi talas filmova o okupaciji možda još i efektnije pokazuje sve aspekte nemačkog projekta dominacije u Drugom svetskom ratu, i da sve deluje još strašnije onda kad je sivo.

OORLOGSWINTER je kao apgrejdovana verzija jugoslovenskog filma o deci koja pomažu oborenom američkom pilotu. U ovom slučaju holandski tinejdžer pomaže oborenom britanskom pilotu, i pošto je svestan da su Nemci infiltrirali pokret otpora odlučuje da mu pomaže sam što se ispostavlja kao vrlo komplčikovana akcija.

Martin Koolhoven je snimio vrlo energičan i moderan film smešten u epohu, i ovaj naslov spada među one poput FLAMMEN OG CITRONEN koji se služe modernijim izražajnim sredstvima da prikažu jednu već dosta filmovanu epohu. Koolhoven relativno uspešno uspeva da balansira između avanturističke ratne priče i realističke drame, ima pojedinih scena koje su bliže blago dignutoj realnosti ratnog akcionog filma, međutim mladi protagonista u centru svih događaja ne gubi svest o konzistenmtmosti lika i njegova sjajna glouma drži ceo film na okupu.

Koolhoven je dao svež pogled na sve već poznate elemente i iako OORLOGSWINTER ne donosi ništa suštinski novo WW2 filmu, pokazuje kako se radi savremeni evropski repertoarski film na tu već dosta potrošenu, ali ništa manje atraktivnu temu.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment