Wednesday, December 26, 2007

I AM LEGEND

Pogledao sam I AM LEGEND Francisa Lawrencea, courtesy of Kunac.

Ovu analizu filma počeo bih od naslova ovog topika. Naime, naslov ovog topika je igra reči koja je poslužila kao naslov cheapo rip-offa koji je izašao neposredno pred premijeru I AM LEGENDa, i u sebi sadrći praktično sve nazive koji se na nivou naslova mogu povezati sa ovom knjigom i njenim ekranizacijama. U tom smislu, ja osećam da je ovaj topik prilično dobro mesto da se osvrnemo na sveukupnost filmskih interpretacija ove knjige.

Ono što je meni naročito privuklo pažnju, i što čini mi se, dosadašnji diskutanti nisu primetili jeste da je I AM LEGEND iznedrio cheapo rip-off u vreme bioskopske premijere iako je u poslednje vreme to karakterističnije da koincidira sa izlaskom DVDa. Naime sa pomeranjem B-filma i exploitationa na DTV teritoriju, producenti su mudro shvatili da treba da se oslone na DVD kampanju major studija a ne na bioskopsku. Isto tako su ranije, kada su radili cheapo rip-offove izlazili u isto vreme kad i bioskopski film, i za to je Corman bio naročiti specijalista, mada ni Italijanima takve akcije nisu bile strane.

Izlazak I AM OMEGAe i vreme LEGENDa podseća na prošle dane u kojima je snimljen OMEGA MAN. Imajući u vidu vreme nastanka tog filma, i njegovu estetiku, kao i činjenicu da je nastao pod okriljem Warnera, sa Chuckom Hestonom u glavnoj ulozi, OMEGA MAN svakako jeste primer krajnje konvencionalnog, krajnje konzervativnog filma, priličnog eskapizma svoga vremena. Međutim, štaviše, ne samo da je OMEGA MAN bio tipičan major eskapizam i vehicle za Chuck Hestona, nego je reč o vrsti eksapizma u odnosu na koju se pozicionirao Novi Holivud, i zahvaljujući čijoj okoštalosti se Novi Holivud i afirmisao, i to ne samo kroz svoje edgy projekte nego i kroz svoje interpretacije eskapističkog filma. Dakle, Novi Holivud je pored uvođenja novih društvenih realnosti u mejnstrim, redefinisao i holivudski eskapizam. Filmovi kao OMEGA MAN, ma koliko dragi su jedan od razloga zašto je Holivud u tom trenutku izgubio korak na eskapističkom planu.

Alternativa koja je došla u formi Novog Holivuda međutim nije stvorena ex nihilo, već je imala solidno uporište baš u svetu B-filma i u Evropi, recimo kod Cormana. Ne samo da se možemo setiti koji su sve autori stasavali kod Cormana nego kada pogledamo relevantne repertoarske/eskapističke naslove videćemo da je u tom trenutku Corman plasirao znatno svežije stvari od Warnera, kao tradicionalnog konzervativnog studija (što je i danas), i da je odatle polazila zdrava alternativa umornom major filmu.

Ja sad ne mogu tačno da se setim koji bi se naslov konkretno mogao smatrati van-major replikom OMEGE, ali ima veliki broj naslova koji su stremili da se bave sličnom tematikom. Međutim, sada, B-film je sveden na to da se na I AM LEGEND odogovara sa potpuno besmislenim naslovom kao što je I AM OMEGA koji nema apsolutno nikakvu težinu niti na bilo koji način unapređuje filmsku estetiku, niti pokazuje neke potencijale priče koje je Lawrence možda predvideo, niti je barem bezobrazan, što su Cormanovi & sl. filmovi obično bili.

Tu ulogu u savremenim okolnostima povremeno preuzima New Line, a povremeno Luc Besson, ali oni ipak funkcionišu unutar tog velikog sistema, i samim tim moraju da mu budu komplementarni.

Stoga, mislim da je sadašnje stanje američke kinematografije gore nego ikad pošto je B-film upravo ubijen i ne postoji relevantna alternativa umornom mejnstrimu.

I onda samim tim očekivanja od I AM LEGEND ne mogu da budu prevelika. Iako se u prošlosti licitiralo sa raznim imenima koja je trebalo da režiraju & glume, ja mislim da direkcija ovog filma nikada nije ni trebalo da bude znatno drugačija od ovoga što smo sada dobili. Naravno, možda bi se više insistiralo na nekim drugim elementima koji su u tom trenutku aktuelni, ali mislim da bi u svakoj od tih varijanti I AM LEGEND bio projekat otprilike ovog dometa.

Meni je lično Will Smith super, on je meni potpuno legitiman perssonality actor iz te najisplativije plejade. Svako ima nekog svog među njima, i ja bih svakako radije gledao Bruce Willisa ili Mel Gibsona, ali i Will Smith mi je potpuno OK. On je glumac koji ima svoj magnetizam i mogao sam da ga gledam samog u dugim deonicama I AM LEGENDa.

Ono gde mi je I AM LEGEND najpre pao su CGI vampiri. Zaista nisam video potrebu za tim da oni budu CGI pošto ionako moraju da budu u interakciji sa živim ljudima i realnim objektima i to jako loše izgleda. Oni nisu loše urađeni kada bi I AM LEGEND bio BEOWULF pa da je sve animirano, ali ovako, zaista ne funkcionišu u interakciji sa živim ljudima. Čini mi se da su oni delimično sigurno bili i neka vrsta CGI remiksa pravih ljudi, i to je moralo biti mnogo bolje urađeno. Izvan toga, situacije sa njima su sporadično potpuno OK, i ima lepo osmišljenih momenata.

Moram priznati da su mi oni za nijansu manje inteligentni nego što sam očekivao od bića koja su ipak uspela da instaliraju klopku za Willa, premda možda je u stvari Irkinja napravila tu klopku. Ne znam. To mi je čudno. Isto tako, čudno mi je kako Will ne kapira da je onom vampiru koji izađe na sunce oteo ženu ili ćerku ili štagod i da je ovaj zato izleteo napolje. Naime, Will to definiše kao potpuni gubitak orijentacije i nagona za samoodržanjem, dočim ja mislim da je taj I went to see about the girl momenat u stilu GOOD WILL HUNTINGa tipičan primer ljudske slabosti i zanosa.

Štaviše, mislim da ceo Willov demise dođe zbog toga što je oteo vampirku. Will nije naivan, oteo je komad koji po njegovom svedočenju ima između 18 i 20 godina i očigledno je hteo da je remontuje pa da je švajsa. Očigledno je epidemiolog hteo da se igra doktora i vampiri se nisu složili sa tim. Što je i prirodno. Nikome nije milo da mu otimaju i seksualno iskorišćavaju bližnje.

No, dakle, ja mislim da se otmica vampirke može posmatrati kao inicijalna kapisla za obračun sa Willom, i u tom smislu I AM LEGEND preuzima mitsku matricu ILIJADE. No,isto tako mi se čini da je iz filma uklonjena svest o tome. Ili da nikada nije ni postojala.

Da CGI čudovišta nisu devalvirala ceo film i potpuno ga obesmislila na nivou pretnje, I AM LEGEND bi bio jedna sasvim korektna reinterpretacija Mathesonovog koncepta u industriji koju zanima da njegov pitch pretvori u star vehicle a ne da nam prikaže njegove mračne vizije.

Sam kraj je sličan OMEGI, a nema veze sa knjigom, i kao takav mi je negde sasvim očekivan, i ostavio me je ravnodušnim u tom smislu da se nisam previše uznemirio. Za razliku od OMEGE ima manje kiča u patetici ovog kraja, ali to je što se mene tiče negde to.

I mislim da se nismo ni mogli nadati boljem kraju ako sagledamo produkcione okolnosti.

Film ima nekoliko virtuoznih momenata, tu bih naročito izdvojio Willa koji visi, i mislim da ga je Lawrence vrlo solidno realizovao. Inače vrlo zanimljivo je da je second unit radio Vic Armstrong što je šteta pošto bi sa realnim negativcima njegov talenat sigurno bio još bolje iskorišćen.

Fleš-bekovi su mogli imati neke jace okidace ali je i ovo OK i fleš-bekovi su savim u redu. Emma Thomposn u ulozi pronalazača virusa je fascinantna i zaista čini da film dobije na klasi. Ona kad se pojavi na početku i ispriča svoju priću zaista se oseća da stvari neće izaći na dobro. Bilo bi zanimljivo videti kako je skončao njen lik premda takve sudbine stalno srećemo u RESIDENT EVILima.

* * 1/2 / * * * *

U februaru 2016. godine reprizirao sam I AM LEGEND Francisa Lawrencea, i moram reći da je film izvanredno ostario. S jedne strane, specijalni efekti sa Darkseekersima su i dalje odvratni, ali to sam očekivao i bio sam spreman na njih. I dalje mislim da je greška što su monstrumi docrtavani i digitalno "pojačavani", ali u making ofu koji sam gledao na DVD izdanju, autori kažu kako su u scenama izgledali kao pobesneli pantomimičari što očigledno nije funkcionisalo. Dakle, možda je trebalo naći neko treće rešenje. Ono što sam unekoliko zaboravio kako će se odigrati u filmu ali pamtim da mi je uzmereno smetalo bili su flešbekovi, i na novo gledanje su mi manje smetali nego prošli put. Isto tako, kada se pogleda alternativni kraj (koji fanovi u principu više vole i koji je plasiran kao kraj filma na BR izdanju) onda neki detalji iz flešbekova imaju više smisla, dočim su u onoj najšire distribuiranoj verziji oni više kao neki sloj realističke razrade likova.

Međutim, kako je film "stariji", tako ovi efekti sa Darkseekersima koji su delovali zastarelo čim se film pojavio, dobijaju neku čudnu patinu i ne izazivaju ljutnju kao prvi put.

Sve ostalo, od napuštenog Njujorka, preko igre Willa Smitha, do građenja suspensea i obračuna uspeva da sačuva svoj integritet, pa na neki način i da probudi određenu nostalgiju. I AM LEGEND je u određenom smislu, posle CAST AWAYa, bio preteča survival blockbustera sa jednim glumcem u centru što će u proteklih nekoliko godina biti glavni hit, vhuneći uspehom GRAVITYja.

Iz današje vizure, I AM LEGEND deluje kao i da je prepun Easter Eggova za DC. U filmu imamo Willa Smitha i bilborde za film BATMAN VS SUPERMAN što se 2015. i obistinilo u Warnerovom slateu.

U pogledu akcije, pored imprsivne scene klopke za Willa Smitha koja mi je funkcionisala i prvi i drugi put, sada su mi impozantnije delovali i Willov osvetnički napad i deo otpora koji pruđa Darkseekersima u finalu. Tu su Vic Armstrong i Andrew Lesnie napravili odličan posao.

Nisam mislio da će I AM LEGEND biti film kom ću se vratiti, ali na kraju se tako desilo i dopao mi se više nego prvi put.

* * * / * * * * 

No comments:

Post a Comment