Wednesday, March 3, 2004

DUNAV, DUNA, DUNAJ, DUNAV, DUNAREA/DOGVILLE

DUNAV, DUNA, DUNAJ, DUNAV, DUNAREA by Goran Rebic

Goran Rebic je covek koji snima lose filmove. Redovno. I u tome ima cronenbergovski kontinuitet. Na nivou objektivnog kvalieta njegovi filmovi ne prave pomak, na nivou tema i gresaka ne prave pomak, a opet je svaki toliko vitalno los da ti ne dopusta da otpises Rebica kao rutinera. U svakom svom filmu, on postize ponavljanje svih ranijih gresaka i nedostataka, a da pritom doda i neke nove. I tako Rebic poput najkvalitetnijih reditelja spada na spisak autora ciji se filmovi ne smeju propustiti. I on to zna. Zato tako hrabro prezentira svoj los film na FESTu gde se ceni los film, gde nedopustive greske nisu incident vec pitanje prestiza. Way to go, Gorane, ako si po bilo cemu blizak svetskim tokovima onda je to sfera vitalno loseg filma.

DOGVILLE by Lars Von Trier

DOGVILLE sam vec delimicno gledao na videu a ovom prilikom sam pogledao ceo film. Lars Von Trier je George Lucas evropskog umetnickog filma, kao sto je Kusta James Cameron istog. Pod umetnicim filmom pritom ne smatram estetku kategoriju  vec naziv za komercijalni oblik avangardnog filmskog delovanja. Lars Von Trier poput Lucasa cini da kad ga gledas naprosto vise nisi u filmskom biznisu. Ti si u Von Trier biznisu, u svetu u kome vladaju njegovi vlastiti argumenti. Kad ga sebi pravi neeka ga onda sam i gleda. Ja cu samo konstatovati da je DOGVILLE otvoreni pokusaj konceptualne umetnosti na bazi neprikrivenog razdevicavanja Brehta. Nazalost, cini mi se da u ovom napornom filmu ni mozak ni srce ne mogu biti nadrazeni.

No comments:

Post a Comment